26/01/2017

Facebook marketing bureau.

Share Now:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Som Facebook-marketer elsker vi at splitteste- og det gør du med garanti også! Den nuværende metode du anvender er besværlig og endnu mere tidskrævende end hvad godt er… Facebook er nu kommet med en ny og bedre måde at splitteste på.

Splittest giver dig muligheden for at eksperimentere med to eller flere versioner af en enkelt variabel (som to forskellige målgrupper), som ville se den samme annonce på både Facebook, Instagram og Audiences Network.

Førhen har splittest på Facebook været et kompliceret system. Du kunne oprette flere ad sæt til forskellige målgrupper eller optimeringer og sammenligne de forskellige ads resultater. Man kunne ikke forhindre at annoncerne overlappede hinanden. Det var også svært at sikre, at forskellige annoncer blev vist lige.

Med Facebooks nye splittest funktion er det hele blevet en del nemmere! Lad os tage et nærmere kig …

Hvordan fungere splittest?

Facebooks splittest fungere således:

  1. Facebook adskiller din målgruppe tilfældigt for at sikre, at der ikke vil ske overlap. Hver annonce i annonce sættet vil derefter blive vist lige (eller vægtet som du bestemmer).
  2. Hver annonce indstilles identisk, bortset fra test variablen. Variablen kan defineres ved enten publikum eller optimering. Du kan teste én variabel ad gangen (en A/B-test) eller op til hele tre variationer (en A/B/C-test)
  3. De målsætninger, der understøtter splittests er “Websitekonverteringer”,“Leadgenering” og “Installation af App”
  4. Facebook fastlægger et minimumsbudget der kræves, for at få tilstrækkelige data til at udføre en test.
  5. Facebook anbefaler en tidsplan mellem tre og 14 dage, for at få de bedste resultater, selvom der ikke er nogen krav her.
  6. Når testen er færdig, får du besked i Business Manager og der sendes en notifikation via e-mail. “Vinderen” af split-testen vil være annoncen med de laveste omkostninger pr. resultat (CPC)

Hvordan opstiller man splittesten?

Nu hvor du har lidt baggrundsinformation er du klar til at selv at gå i gang med testen.

Når du vælger Websitekonverteringer vil du se en lille box med “Opret splittest”

Facebook splittest

Al splittesten bliver lavet i annoncesættet. Først skal vi vælge en variable – altså hvad vi vil splitteste på:

Facebook splittest

Vi vælger nu “Optimering af levering”

Vi vil nu få præsenteret Ad Set 1 og Ad Set 2  sammen med optimering af leverings sektionen

Facebook splittest

Du vælger så hvilken optimering der skal være forskel mellem de to Ad Set. Det kunne være levering og optimering (optimering for Website konverteringer vs klik), konverterings-periode (1 dag vs. 7 dage) eller automatisk vs. manuel-budgivning.

Til sidst skal vi definerer et budget og tidsplan for vores splittest.

Skærmbillede 2016-12-21 kl. 12.50.55

Her kan man så vælge om budget skal være ligeligt mellem hvert annoncesæt eller om der skal vægtes forskelligt blandt de forskellige annoncesæt.

Skærmbillede 2016-12-21 kl. 12.51.09

Sommersummarum

Man har som annoncører nu mulighed for at splitteste efter målgruppe eller  af leveringsoptimering. Der kan kun testes 1 variabel ad gangen i en enkelt kampagne.

Splittests af målgrupper: Splittests er p.t. kun tilgængelige for ens gemte målgrupper. Du kan f.eks. vælge to forskellige gemte målgrupper for at opsætte din splittest.

En mulige splittest:

  • Gemt målgruppe (A) versus gemt målgruppe (B).
  • Gemt målgruppe (A) versus gemt målgruppe (B) versus gemt målgruppe (C).

Splittest af leveringsoptimering: Man kan køre en splittest af flere typer leveringsoptimering. Du kan f.eks. vælge at optimere for konverteringer i én test og klik på link i en anden.

En mulige splittests:

  • optimere for konverteringer (A) versus optimere for klik på link (B)
  • optimere for konverteringer med en konverteringsperiode på 1 dag (A) versus optimere for konverteringer med en konverteringsperiode på 7 dage (B) versus optimere for klik på link (C).

I fremtiden vil der kunne testes yderligere variabler.