Facebook åbner nu døren op for branded content
Mange kender måske mest branded content marketing fra spillefilm, tv-serier, eller musikvideoer, hvor virksomheder, som Apple eller Coca Cola, benytter product placement til at booste deres image eller salg.
Branded content har altså været et kendt begreb længe og er derfor ikke noget nyt fænomen i sig selv. I takt med at de sociale medier, herunder Facebook, har fået flere og flere brugere, er virksomheders interesse i at markedsføre deres produkter via disse medier steget.
Men hvad er branded content egentlig?
Facebooks definition på branded content er:
”Ethvert opslag, som inkluderer tekst, billeder, video, Instant Articles, links, 360 video eller live video – fra medievirksomheder, berømtheder eller andre med en vis grad af påvirkningskraft, som specifikt nævner eller fremviser et tredjepartsprodukt, brand eller sponsor. ”
I modsætning til traditionel content marketing forsøger branded content marketing at tale mere til forbrugernes følelser end at sælge sælge sælge med brug af meget produktinformation, USP’er og lignende.
Facebook har længe været imod branded content på deres platform, da Facebook ikke har kunnet generere en indtjening fra de virksomheder, som gjorde brug af denne måde at markedsføre produkter på. Det har dog alligevel været muligt at poste branded content, selvom det teknisk set har været en overtrædelse af Facebooks retningslinjer.
Ikke desto mindre åbner Facebook nu op for mulighederne med deres seneste opdatering i deres branded content politik, hvor mere af denne slags marketing kan finde sted via deres medie gennem f.eks. deres nye mulighed for 360 video.
Sådan kan du benytte dig af de nye muligheder
Når du poster et indslag, hvor der indgår et tredjepartsbrand eller –produkt, skal du tagge produktet, brandet eller sponsoren i opslaget, ifølge Facebooks retningslinjer. Dette gøres ved at klikke på det nye ”håndslags”-ikon, som du finder ved siden af de andre tilføj-ikoner lige under boksen, hvor du skriver din tekst til opslaget. Du kan så herefter se performance i Indblik i toppen, som du kender det.
Der er dog stadig nogle regler i forbindelse med oprettelse eller promotion af branded content marketing. Disse ting må du ikke gøre brug af:
- Annoncer, som indsættes før, under, eller efter en video (eller lignende typer medie)
- Indhold, som viser tredjepartsprodukter, -brands eller -sponsorer i løbet af de 3 første sekunder af videoen eller i mere end 5 sekunder i løbet af hele videoen, hvilket også inkluderer mellemtekster, som viser sponsoren, vandmærker eller grafiske indlejringer.
Ovenstående er dog ok, så længe det ikke er del af et offentliggjort opslag.
Vi glæder os til at se endnu flere spændende tiltag fra Facebook!